17 lutego 2017 Udostępnij

Polerowanie lakieru samochodu II

Polerowanie ręczne

Do polerowania musimy wykorzystać odpowiednie materiały. Do wyboru mamy tworzywa sztuczne i gąbki o różnych stopniach miękkości, w tym gąbki specjalnie do polerowania. Możemy nawet użyć starej koszuli. Po prostu musimy mieć coś miękkiego i bez żadnych naszywek czy emblematów, które mogłyby porysować lakier. W czasie pracy, czegokolwiek nie użyjemy, musimy to często myć, ponieważ pasta wnika w materiał i go zapycha. Do tego powinniśmy mieć też ściereczkę z mikrofibra, która będzie usuwała pastę z wypolerowanych już miejsc. Elementem technicznym jest tutaj wiadro z woda, a wymogiem koniecznym masa cierpliwości po naszej stronie.

Cierpliwość jest ważna, bo polerowanie nie jest skomplikowane, ale nie jest też specjalnie emocjonujące. Bardzo powoli moczymy ścierkę, nakładamy na nią pastę i rozprowadzamy na małej powierzchni lakieru. Preparat szybko zasycha i nie można rzucać się na duże powierzchnie na raz. Jak stwardnieje, trudno go będzie usunąć. Praca na słońcu i w wysokich temperaturach przyspiesza schnięcie, więc powinniśmy to robić na chłodnym lakierze.

Po wypolerowaniu trzeba dane miejsce przetrzeć i się mu przyjrzeć. Sprawdzimy w ten sposób, czy się udało. Pojedyncze polerowanie zazwyczaj jest wystarczające. W przypadku głębokich rys czasami trzeba powtórzyć cały proces. Trzeba jednak mieć na uwadze, że warstwa ochronna lakieru jest stosunkowo niewielka i jeśli zetrzemy ją w całości, konieczne będzie lakierowanie od nowa całego elementu. A to jest koszt kilkuset złotych. W przypadku pracy za pomocy ręki i szmatki nie ma jednak realnego ryzyka spowodowania poważnych problemów.

Polerowanie lakieru

Polerowanie mechaniczne

Ręcznie można samochód odświeżyć, ale porządnie wypolerować da się go tylko mechanicznie z użyciem specjalnych polerek. Zajmie nam to razem z myciem i woskowaniem do 5 godzin, jeśli nie będzie żadnych komplikacji. Dobre polerki i wprawna ręka skrócą ten czas nawet o połowę.

Polerowanie maszynowe może być jednak niebezpieczne dla lakieru. Polerki mogą pracować nawet z prędkością 3000 obrotów na minutę, co tworzy silne tarcie i powoduje wzrost temperatury. Zbyt długi kontakt gąbki z jednym miejscem doprowadzi do jego przegrzania i przepalenia. Zabarwi to lakier na żółto i będzie wyglądać katastrofalnie. Zabezpieczymy się przed tym poprzez regularne zwilżanie gąbki. Uważać też trzeba na brzegach elementów.

Polerowanie, niezależnie od metody, można wykonywać samodzielnie. Koszty profesjonalnej usługi są na pewno dużo wyższe od kosztu naszego czasu, a jeśli się przyłożymy, wykonamy tę czynność nie gorzej.

Mariusz Wyrostek

Redakcja e-car4you.pl